Throwback: steeds meer van theorie naar praktijk
02/14/2024

Op 30 januari en 1 februari organiseerden Roularta en AP Hogeschool de tweede editie van de Masterclasses Sustainable Communication. Het event bood professionals uit diverse sectoren de kans om zowel theoretisch als praktisch bij te leren over duurzaamheidscommunicatie. “We willen mensen aansporen om het verschil te maken. Als we nog maar een klein steentje kunnen bijdragen is onze missie al geslaagd.”

Duurzaamheidscommunicatie is misschien wel relevanter en urgenter dan ooit, maar marketeers en journalisten missen vaak de juiste inzichten om ermee aan de slag te gaan– zeker in het huidige kluwen van terminologie en regelgeving, en een tegenstrijdig klimaat van greenwashing en greenhushing. Daarom trokken gedurende twee dagen meer dan 100 professionals uit verschillende sectoren richting AP Hogeschool in Antwerpen, waar de tweede editie van de Masterclasses Sustainable Communication plaatsvond.

Renate Nelis, Marketing en Communication Manager bij Nelissen Steenfabrieken, vertelt waarom ze aanwezig was:

“We willen communiceren en vertellen waarmee we bezig zijn op vlak van duurzaamheid. Liefst op een zo goed en onderbouwd mogelijke manier. Dit is de perfecte plek om daar inzichten over te verkrijgen.”

Van theorie tot praktijk

Op de planning stond een gezonde mix van lezingen, case stories en workshops, telkens gegeven door experten in the field. Katrien Van Goethem, Area Sales Manager bij Cobelplast, getuigt:

“De Masterclasses waren een aangename combinatie van interessante theorieën en praktische tips en voorbeelden”.

Zo wisten onder andere prof. Dr. Victoria Hurth (Cambridge Institute for Sustainability Leadership), Stefaan Vandist (Impact Collective), Matthew Sexton (Futerra) en Fredo De Smet deelnemers te inspireren met boeiende keynotes. Ervaringsdeskundigen van onder meer Sustainable Stories, Decathlon, Kringwinkel, Zeeman, Knack en Too Good To Go vertelden dan weer het verhaal achter hun duurzaamheidscommunicatie tijdens de case stories. In  de workshops werden de deelnemers ondergedompeld in praktijkoefeningen, waarbij ze interactief aan de slag gingen om hun duurzaamheidscommunicatie aan te pakken.

Keuze uit twee trajecten

Deelnemers konden bovendien geregeld vrij kiezen uit twee trajecten, afhankelijk van wat het dichtste bij hun noden aanleunde. Was je bijvoorbeeld meer geïnteresseerd in een lezing over hoe je greenwashing best vermijdt, of had  je meer nood aan een workshop die je eigen duurzaamheidscommunicatie onder de loep neemt? Voor elk wat wils!

We vroegen de mening van Anne Van Gils, Marketing Manager bij Gosselin Group:

“Het is heel fijn dat er twee programma’s zijn, zodat we kunnen kiezen wat ons het meeste interesseert en wat het relevantste is voor ons bedrijf.”

Deze editie gemist?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven!