“Hoe duurzaam zijn wij en hoe duurzaam is onze huidige business?” Die vraag is actueler dan ooit. En je bent echt niet de enige die zich vandaag deze vraag stelt. Bedrijven allerhande kampen momenteel met twijfels en onzekerheden over hun businessmodel en hun duurzaamheid. Hoe voeren we een duurzaamheidsscan uit en brengen we de relevante thema’s (opnieuw) in kaart? Waar liggen onze sterktes, en wat kunnen we met recht en rede claimen? Op welke domeinen moeten we nieuwe doelstellingen bepalen en maatregelen treffen?
Van de drie P’s – people, planet, profit, maar ook prosperity – over de SDG’s tot Ecovadis, Bcorp-tools, … Plannen en buzzwords genoeg. En die hebben uiteraard allemaal hun nut. Maar toch is het wat vreemd dat we ons als ‘intellectuelen’ boven alles plaatsen. We kloppen onszelf op de borst: “Kijk eens! Nu hebben we zelf een model bedacht dat ons toelaat ook duurzaam verder te groeien. Hoe geniaal zijn wij niet?”
De realiteit is dat wij in de laatste 30 jaar eigenlijk niets nieuws bedacht hebben. We herwerkten in het beste geval een aantal principes in ronkende modellen en plakten er buzz-woorden op als circulaire economie, zero-waste, carbon neutral, eco-business, materiality matrix…
Opnieuw: alle modellen hebben hun waarde, zeker om te monitoren of je jouw doelstellingen wel haalt. Maar om je duurzaamheidsdoelstellingen scherp te stellen, kun je eigenlijk vertrouwen op een universele, globale strategie, gebaseerd op 3,8 miljard jaar ervaring. Mother Earth.