Marketeers kunnen helpen om tot gedragsverandering te komen
05/30/2023

“We erven de aarde niet van onze voorouders, we lenen ze van onze kinderen.” Dit citaat van Solvay CEO Ilham Kadri uit de documentaire The Decade of Action, vat voor Roularta CEO Xavier Bouckaert mooi samen waarom de mediagroep steeds meer in duurzaamheid investeert en het zelfs opgenomen heeft in zijn missie. Dat Roularta een familiebedrijf is, speelt hierin uiteraard mee … “Het is een essentieel bestanddeel van wie we zijn en wie we willen zijn.”

Een rol op het vlak van kwaliteitsonderwijs
De masterclasses over duurzaamheidscommunicatie passen als gegoten in de reeks initiatieven die Roularta intussen al enkele jaren uitrolt. “Wij gebruiken de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties als kompas”, zegt Xavier Bouckaert. “Daarbij focussen we op vier SDG’s. Een daarvan is de doelstelling om kwaliteitsonderwijs aan te bieden. Op dat vlak kunnen wij als uitgever een rol spelen. We willen lezers, medewerkers en adverteerders bewustzijn rond de SDG’s bijbrengen, alsook hen aanzetten tot gedragsverandering.”

Concreet wil Roularta o.a. op jaarbasis 2000 redactionele artikels over duurzaamheid brengen. “Het werden er in 2022 meer dan 6000”, is Xavier Bouckaert verheugd. “Het beste bewijs dat dit thema leeft bij onze redacties. Wat dit is enkel hun verdienste.”

Daarnaast behaalde de uitgever de doelstelling om 200.000 mensen te activeren rond duurzaamheid tegen eind 2022. Dit door hen te laten deelnemen aan acties als Maai Mei Niet (waarin lezers van Knack en Le Vif werden opgeroepen hun gazon een maand lang niet te maaien), de verkoop van milieuvriendelijke tasjes of deelname aan de Trends Impact Awards. “Op 1 november hadden we de kaap van 200.000 al overschreden”, herinnert Xavier Bouckaert zich.

Uiteraard zijn dit soort initiatieven niet de enige duurzaamheidsprojecten van Roularta. “We blijven ons inzetten voor het klimaat”, verwoordt Xavier Bouckaert het. “Zo zetten we o.a. sterk in op de vergroening van het wagenpark. En volgend jaar vervangen we de ovens van onze drukpersen door energiezuinige varianten met een halvering van de CO2-uitstoot en het elektriciteitsverbruik tot gevolg. Het is een investering van 4 miljoen euro, maar hierdoor daalt onze globale CO2-uitstoot met 18%.”

Marketeers zorgen voor vertaalslag
Met de Masterclasses Sustainable Communication voegt Roularta aan SDG 4 nu ook een initiatief voor marketeers, communicatieprofessionals en journalisten toe. Xavier Bouckaert: “Marketeers hebben een belangrijke rol. Zij zorgen voor de vertaalslag tussen het bedrijf en de consument.” “Bedrijven moeten het goede voorbeeld geven op vlak van duurzaamheid, maar ze moeten de consument daar natuurlijk ook over informeren”, aldus de CEO die zelf bepaalde delen van zijn tuin niet meer maait, zonnepanelen liet installeren om zijn volledig elektriciteitsverbruik op te vangen en enkel regenwater gebruikt om bloemen en planten te bevochtigen.

De masterclasses worden georganiseerd samen met AP Hogeschool. “We vonden het belangrijk om een onderwijspartner onder de arm te nemen”, verklaart Xavier Bouckaert. “AP Hogeschool is een kwaliteitslabel. Ze hebben in hun opleidingen ook een focus op marketing en journalistiek en zorgen ervoor dat we zeker de laatste actuele inzichten kunnen meegeven.”

Naast het inhoudelijke focust Xavier Bouckaert ook op het praktische karakter. Dat blijkt ook uit zijn antwoord op de slotvraag: wanneer zal u tevreden terugblikken op de masterclass? “Als we impact hebben door de deelnemers inzichten te bezorgen waarmee ze meteen aan de slag kunnen”, klinkt het. “Dat is immers onze doelstelling: een praktische, hands-on opleiding waar je meteen iets mee bent.”