AP Hogeschool en Roularta Media Group organiseren nieuwe Masterclasses Sustainable Communication
11/20/2023

Na een eerste succesvolle editie organiseren AP Hogeschool en Roularta Media Group op 30 januari en 1 februari 2024 voor het tweede jaar op rij samen de Masterclasses Sustainable Communication. ‘Talk the Walk’ is een tweedaagse opleiding & congres over duurzaamheidscommunicatie die zich richt op marketing- & communicatieprofessionals, media en agentschappen die met duurzaamheidscommunicatie bezig zijn of eraan willen beginnen. Met een dubbele programmatie worden zowel de aanwezigen van vorig jaar als nieuwe deelnemers op hun wenken bediend. Voor de eerste groep werd een volledig nieuwe line-up van sprekers, cases & workshops voorzien. Voor zij die er vorig jaar niet bij waren, is er geheel in lijn met de duurzaamheidsgedachte, een re-run voorzien van de meest fundamentele keynotes en cases uit de eerste editie. Ook nieuw deze keer: omdat duurzaamheidscommunicatie per definitie op de toekomst gericht is, krijgen de deelnemers de kans om ook studenten te laten aansluiten.

De eerste editie van de Masterclasses Sustainable Communication begin 2023 verwelkomde een honderdtal professionals uit uiteenlopende sectoren. Eén voor één bedrijven, agentschappen en consultants die zich bewust zijn van de belangrijke rol die ze spelen in het verduurzamen van de levensstijl van consumenten én inzien dat een transparante en efficiënte duurzaamheidscommunicatie daartoe de sleutel is. Met de leuze ‘Walk the talk, talk the walk’ worden deelnemers aangespoord niet enkel te doen wat ze beloven, maar ook (transparant en overtuigend) te communiceren over wat ze doen.

Beginners- en advanced traject

Voor de tweede editie van de Masterclasses werd het programma-aanbod grondig uitgebreid: voor alle nieuwkomers is er een fundamenteel basistraject, deelnemers die bij de vorige editie aanwezig waren of al heel vertrouwd zijn met het onderwerp, kunnen kiezen voor een geavanceerd traject waarbij expert-talks, keynotes, case studies en lectures worden afgewisseld met interactieve workshops.

Chris Van Gils, Programmacoördinator van de Masterclasses Sustainable Communication:
“In de eerste editie van de Masterclasses wilden we vooral de absolute basis bijbrengen. De fundamenten van duurzaamheidscommunicatie werden uitgelicht door sleutelfiguren en organisaties uit de wereld van duurzaamheidsmarketing en -communicatie. Deze en andere basisinzichten worden integraal mee overgenomen in het brede traject voor de tweede editie. Maar uiteraard staat de wereld niet stil niet: we programmeren ook een hele reeks nieuwe sustainability topics en keynote speakers. Daartoe behoren ook enkele klinkende internationale namen zoals het wereldvermaarde change-agency Futerra en Doctor Victoria Hurth, professor bij het Cambridge Institute of Sustainable Leadership (CISL) van Cambridge University.”

Interactieve dimensie

Nieuw voor deze tweede editie zijn de interactieve workshops waarin men met een kleine groep de theorie meteen omzet in de praktijk en, geïnspireerd door anderen, met concrete toepassingen huiswaarts keert. Een moment om te sparren met andere bedrijven, maar ook tussen collega’s onderling. Om het belang van (cross-departementale) samenwerking binnen eenzelfde bedrijf te onderstrepen, stimuleert de organisatie van de Masterclasses om met meerdere collega’s samen aan de opleiding deel te nemen door financieel tegemoet te komen met een volumekorting.

Toekomstige communicatieprofessionals mee aan tafel

De Masterclasses brengen het belang van communicatie in de duurzaamheidstransitie onder de aandacht en delen kennis en expertise rond het topic. De opleiding richt zich in eerste instantie tot het bedrijfsleven, maar wil bij deze editie ook studenten betrekken.

Chris:
“De toekomstige generatie marketing- & communicatieprofessionals, marketeers en journalisten zullen in de komende jaren zeker het verschil kunnen maken. Daarom geven we deelnemers de optie om mee te investeren in toekomstige young professionals. Per vrijblijvende bijdrage van €25 per inschrijving, reserveren we een plaatsje voor laatstejaarsstudenten journalistiek, communicatie, PR en marketing van de AP Hogeschool.”

De overige kosten per student worden gedekt door de organisatie zelf. Zo willen AP Hogeschool en Roularta Media Group de nieuwe generatie marketeers, communicatie-experten en duurzaamheidsprofessionals klaarstomen voor een duurzame toekomst.

Unieke samenwerking zorgt voor ultieme ‘brainprint’

Met deze unieke samenwerking tussen een mediabedrijf en een hogeschool, willen Roularta Media Group en AP Hogeschool hun bereik, expertise en impact inzetten om het vakgebied van duurzaamheidscommunicatie verder onder de aandacht te brengen en verder te ontwikkelen. Dit sluit naadloos aan bij de brainprint die beide organisaties willen nalaten. Roularta Media Group bij mediaconsumenten, AP Hogeschool bij studenten en lectoren. Verenigd trekken ze die brainprint door naar alle andere organisaties, die elk hun eigen beïnvloedingsrol op de maatschappij hebben.

Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group:

“Gekaderd binnen een bredere duurzaamheidsstrategie, geënt op de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN), maken we als mediabedrijf vooral een belangrijk verschil voor SDG 4: kwaliteitsonderwijs. Door een zogenaamde ‘brainprint’ door te drukken bij een bereik van meer dan 3,8 miljoen mediaconsumenten (bron: CIM 2023) dragen we positief bij aan de maatschappij. Met informerende en inspirerende content en campagnes bewegen onze redacties hun lezers, volgers en kijkers tot een duurzamere levensstijl. Met de Masterclasses gaan we nog een flinke stap verder. Niet enkel media, maar alle bedrijven kunnen met efficiënte duurzaamheidscommunicatie aansporen tot gedragsverandering. Marketeers maken de vertaalslag tussen het bedrijf en de consument: een rol waarvan de mogelijke impact op vandaag nog te zeer wordt onderschat.”

Pascale De Groote, Algemeen Directeur AP Hogeschool

“De Masterclasses passen uitstekend bij onze filosofie om zeer praktijkgericht te werk te gaan. Vaak wordt naar verbeteringsprocessen, zoals in het domein van duurzaamheid, gekeken als een cirkel die je helemaal rond moet krijgen. Dat vinden wij niet ambitieus genoeg. Wij zetten de cirkel graag op een hellend vlak. Wij willen niet in rondjes blijven draaien, wel een opwaartse spiraal teweegbrengen.”

“We zullen tevreden zijn wanneer we na deze Masterclasses een zaadje bij de deelnemers hebben geplant over de manier waarop communicatie, marketing en journalistiek kunnen bijdragen aan een duurzame wereld en dat ze tools en manieren hebben om naar hun professionele praktijk mee te nemen.”